Районна газета

ЛИПОВОДОЛИНСЬКЕ ВІДДІЛЕННЯ ПОЛІЦІЇ ПОВІДОМЛЯЄ

Мешканці сіл та люди похилого віку найчастіше потерпають від шахраїв

Серед причин такого явища – звичка довіряти  незнайомцям, що представляються працівниками владних органів та банків,  елементарна неінформованість та відсутність доступу до більш сучасних засобів масової інформації.

Багато літніх жителів сільської місцевості в умовах скрутного сьогодення заклопотані питаннями елементарного виживання. Їх менталітет, вихований за радянські часи,  в нинішніх умовах часто «не спрацьовує», коли справа стосується  питання довіри. А тому люди  похилого віку найчастіше стають жертвами   шахраїв, які  в телефонних розмовах зі своїми жертвами представляються або працівниками поліції, або співробітниками банку. Кожна з цих схем досить проста, але надзвичайно дієва. Весь розрахунок зловмисника будується  саме на довірі співрозмовника. Тож, розглянемо кожну схему окремо.

В першому випадку людині телефонують ніби то з поліції і повідомляють про те, що її син (онук, брат чи племінник) затриманий за скоєння злочину. Аби «залагодити» справу і не допустити відкриття кримінального провадження, необхідно зібрати і переказати на певний рахунок або передати через певну людину чималу суму коштів. Тут  обставини, які «намалює» своєї майбутній жертві шахрай, можуть різнитися, але висновок один -  ПОТРІБНІ ГРОШІ!   НЕГАЙНО! 

За словами зловмисників, кошти можуть «знадобитися» на лікування потерпілого, на відшкодування спричинених збитків тощо. При цьому шахрай на тому кінці дроту настільки майстерно нагнітає  ситуацію, настільки тонко грає на родинних почуттях,  настільки вміло змішує  брехню  і правду, що громадяни вірять наперекір логіці та здоровому глузду. І ось, коли людина вже готова просто серед ночі (а дзвінок надійшов, як правило, в неурочний час) бігти рятувати сина-брата-онука,  їй ненав‘язливо  пропонують цілком «логічний» вихід з патової ситуації.  І жертва САМА доходить потрібного шахраю висновку та власноручно віддає за врятування рідної людини всі наявні гроші.

Приблизно за такою ж схемою діють і так звані «псевдобанкіри». Телефонують з приводу збільшення карткового ліміту,  оновлення комп‘ютерної бази даних клієнтів банку,  буцімто несанкціонованого зняття коштів, перевірки  чи підтвердження реквізитів рахунку тощо. Просять підійти до банкомату і провести (звичайно, за підказками)  кілька операцій. В результаті людина власноручно переводить кошти на невідомо чий банківський рахунок чи поповнює комусь рахунок   мобільного телефону.

Тож, як  самостійно протистояти таким злочинам, і що потрібно робити, аби уникнути подібної ситуації, дають кілька порад працівники поліції.

По-перше, молодим людям, у яких є літні родичі та похилого віку близькі особи, повинні, не чекаючи, поки «гряне грім», розповісти стареньким про ці та інші види афер.

По-друге, якщо людині зателефонували з приводу затримання родича, їй потрібно негайно покласти слухавку і терміново зателефонувати самому родичу, або комусь з інших членів вашої родини. Головне – вчасно перервати розмову. Адже шахраї – чудові інтуїтивні психологи, і можуть  більше години тримати  свого співрозмовника на зв‘язку. І чим довше людина з ним розмовляє, тим більше він її заплутує.

По-третє:    більше довіряйте власному здоровому глузду і своїм родичам, котрі, до речі, являються дорослими людьми. І здатні цілком самостійно вирішувати свої проблеми, навіть якщо це проблеми з ненавмисним порушенням Закону. Погодьтеся, на погляд стороннього спостерігача ситуація, коли людина, довірившись незнайомцю, віддає свої гроші  невідомо кому, виглядає принаймні  дивно. Хоча логічно було б найперше  подзвонити  самому ніби-то затриманому родичу.

По-четверте:  жоден банківський працівник  не буде узгоджувати, уточнювати конфіденційну інформацію стосовно ваших рахунків та проводити  будь-які фінансові операції у телефонному режимі. Це категорично заборонено. Вас можуть  ТІЛЬКИ ЗАПРОСИТИ до банківської установи, і виключно у вашій присутності (при цьому ви повинні ще підтвердити свою особу паспортом)  провести ту чи інші дію.

Працівники поліції звертаються до громадян, хто має батьків чи рідних похилого віку з проханням не обмежувати спілкування з ними  лише телефонними розмовами. Краще знайдіть час і можливість відвідати стареньких особисто.  Розкажіть їм про всі небезпеки, яку несуть в собі телефонні дзвінки таких псевдо-полісменів чи псевдо-банкірів. Поясніть, як правильно діяти, якщо раптом їм зателефонують з подібними пропозиціями.

Будьте  пильними і не давайте  злочинцям заробляти на вірі й любові до вас ваших родичів. Бережіть їх і себе від протиправних посягань. І якщо ви, чи хтось з ваших близьких, родичів,сусідів, знайомих став жертвою злочину – терміново звертайтеся до найближчого відділку поліції за телефоном «гарячої» цілодобової  лінії 102. Чим скоріше ви повідомите про факт вчинення злочину, тим більше шансів у розшуковців його розкрити і затримати  зловмисника.

Поліція попереджає!